четвер, 26 липня 2018 р.

Урок літературного читання в 4 класі









  • Урок літературного читання в 4 класі
  • Тема : Життя і творчість Ліни Костенко. Краса і почуття.
  •  ( Л. Костенко « Здивовані квіти», « Красива осінь вишиває клени»,
  • « Осінь,ось вона осінь» )

  • Мета: ознайомити з життям та творчістю Л.Костенко, її поезіями; вчити вслухатися в тексти поезій і на їх основі  сприймати і розуміти красу природи і людських почуттів; розвивати уміння читати поезії, образне мислення, мовлення, літературні здібності, уміння аналізувати і порівнювати зміст поезій; виховувати любов до художнього слова, природи; чисті,відверті почуття.
  • Обладнання:правила роботи в команді, скоромовки, малюнки, музичний супровід
  • Хід уроку:
  • І. Організація класу.

  • ІІПовідомлення теми і мети уроку. Мотивація.
  • –Сьогодні на уроці ми будемо працювати в командах. Ознайомимося з відомою українською поетесою Ліною Костенко та її творами,(нагадати про вірш «Шипшина важко віддає плоди…» ,  дізнаємось про птахів України. За кольорами листочків,які ви обрали, ми об’єднаємося в 3 команди. Перш, ніж починати працювати, пригадаємо правила роботи в команді. Ми не змагаємось, а працюємо разом. Результатом нашої роботи буде гарне дерево, яке ми прикрасимо листочками.
  • ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів:
  • Вправи на розвиток читацьких навичок:
  • -Читання скоромовки ( кожній команді окремо, одночасно)
  • Бабин біб розцвів у дощ.
  • Буде бабі біб у борщ.
  • У діброві — дуби,
  • Під дубами — гриби,
  • Трава — між грибами,
  • Хмарки — над дубами.
  • - Розшифруй ознаку. Якої пори року ця ознака? ( відповідає той, в кого зірочка)
  • - Саме осінь надихала автора на створення гарних віршів. Що ми будемо  вчитися відчувати, читаючи вірші Ліни Костенко ? Про це ви дізнаєтеся, коли «розшифруєте» цей рядок :
  • « Чиючита шівір ниЛі стеКонко итчувідваєш сукра і токсму ніхосінв ааклерей» (відповідає той, в кого 0)
  • ІV. Основна частина
  • 1)    Але, щоб відчути красу віршів, красу художнього слова , спочатку треба  познайомитися з життям та творчістю поетеси . І в цьому нам допоможуть тексти, що є на ваших столиках.
  • (Читання учнями біографії Ліни Костенко.)
  • Перевірка розуміння прочитаного у вигляді вікторини ( продовж речення):
  • -Ліна Костенко народилася…(19 березня 1930 року) , зараз їй (88 років)
  • -Батьки її були…( вчителями).
  • -Батько знав (12 мов)
  • -Дід …(розмальовував церкви)
  • -Під час Великої Вітчизняної війни Ліна (почала писати  вірші не на папері, а на стінках окопу)
  • - Перший вірш було надруковано, коли (їй було 16 років, у газеті)
  • -Після школи вчилася (в Київському педагогічному інституті, потім - Московському  літературному)
  • -Твори автора друкували (в різних країнах)
  • -Зараз вона живе ( в Києві)
  • (нагорода- по листочку)
  • 2 ) Робота над віршами:
  • Учні кожної команди уважно читають вірш. ( кожна команда- 1 вірш)
  • -Розгляньте  акварелі, що їх зобразив художник. Оберіть ту, яка на думку вашої команди, відповідає настрою вірша. ( обирає той, в кого ♥).
  • А) Робота над віршем « Здивовані квіти»
  • Учні кожної команди читають вірш ланцюжком, інші слідкують.
  •  Виступ  І групи :  вірш « Здивовані квіти».
  • -         Зараз « ланцюжком» учасники групи ще раз прочитають цей вірш ( по 2 рядки кожен ) Словникова робота:  - Які слова не зрозумілі?  сю, тобто цю ) яких птахів згадували у вірші? Розгляньте сойку. Найчастіше сойки оселяються в листяних і мішаних лісах,  В Україні — осілий птах Полісся, Лісостепу, Карпат.Довжина тіла – 31-35 см
  • Тривалість життя - 18 років.  Всеїдний птах, сойка охоче поїдає всілякі насіння і ягоди, в тому числі ожину і кукурудзу, але для неї немає не світлі кращих ласощів, ніж жолуді. Восени вона їх старанно збирає і закопує в землю, роблячи запаси на зиму. Її комори найчастіше приховані під корінням дерев, в тріщинах кори або під шаром опалого листя; в такий же спосіб птах ховає лісові горішки . За один раз сойка може перенести в дзьобі й волі до 12 жолудів. Поживним доповненням слугують різні комахи: жуки, оси, цвіркуни, їх личинки й павуки. У сезон гніздування сойки не проти підживитись яйцями та пташенятами, викраденими з чужих гнізд.
  • Круча- Високий стрімкий берег; урвище.(Той, в кого трикутник)
  • Перевірка розуміння прочитаного:
  • -         Яка тема вірша?
  • -         Основна думка вірша?(Розповісти, чим були здивовані квіти)
  • -         Настрій у віршику? Емоція? (здивування)
  • -         Які художні засоби використовує автор?
  • -         Знайдіть у  тексті порівняння, епітети, слова в переносному значенні.
  • -         Читання вірша луною.
  • -         Яке звуконаслідування? (с, ч, створюють образ осінньої ночі).
  • -         До якого місяця можна віднести цей вірш?
  • Б) робота ІІ Команди- вірш  «Красива осінь вишиває клени».
  • -Читання вірша учасниками команди.
  • -Які почуття викликав у вас цей вірш? — Що ви уявляли, слухаючи його?
  • Словникова робота- надкльовані –Клюючи, відривати шматочки чого-небудь в одному або кількох місцях. (трикутник)
  • Все одно- байдуже
  • Втіха- радість, приємність.
  • РОБОТА З КЛАСОМ:
  • *  Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
  • - У які кольори осінь пофарбувала клени?
  • - Кому байдуже якими стануть дерева?
  • - Знайди в тексті вірша слова, за допомогою яких Л. Костенко зображує осінь, листя як живих істот?
  • - Якими словами поетеса передала красу осені?
  • - Чому осінь красива, а настрій невеселий?
  • - Що хотіла показати поетеса?
  • Яка інтонація при читанні цього вірша? ( благання)
  • Фізкультхвилинка
  • В) Робота з ІІІ командою:
  • - Читання вірша учасниками команди.
  • Який настрій цього вірша?
  • Словникова робота -
  • Брама - великі ворота
  • Серп - знаряддя для зрізання злаків і трав, що складається із закругленого леза (як правило сталевого), що звужується, і короткої дерев'яного руків'я. Серп є одним з якнайдавніших знарядь людини і символом хліборобства.(малюнок)
  • Чорногуз – лелека, боцюн, бузько, бусол. У середині серпня лелеки збираються у зграї і відлітають у теплі країни. Іноді збори тривають до середини жовтня. Летять пернаті на великій висоті, приземляючись і роблячи зупинки на ніч.. Існує кілька напрямків, в яких рухаються птиці, рятуючись від морозів. Одна з країн, де зимують лелеки - Африка
  • В природі побачити перепілку, яка сидить або бігає майже неможливо, оскільки тримається вона в траві й рідко виходить на відкриті місця. Перепілка звичайна єдиний перелітний птах серед курячих. З настанням холодів перелітає на південь. . Основна маса перепілок з України зимує в Африці і Західній Азії, але окремі птахи досить регулярно залишаються на зиму на узбережжі Чорного і Азовського морів. Іноді вони живляться і насінням культурних рослин, найчастіше просом і гречкою. Осінній переліт починається в кінці серпня. У вересні на півночі України і в жовтні на півдні масовий переліт перепілок закінчується, але окремі птахи трапляються до початку листопада. Летять перепілки вночі, звичайно низько над землею (і тому часто розбиваються об електричні дроти), а вдень тримаються в не скошеній траві, бур'янах, під кущами, на полях кукурудзи , тощо. 
  • Читання учнями інших команд.
  • -Який цей вірш? (Прощання)
  •  Як поетеса описує початок осені?
  • — Що сказано про цвіркунів і перепілочок?
  • — Якими словами поетеса описує відліт чорногузів?
  • — Прочитайте питальні речення.
  • — З яким почуттям їх слід читати?
  •  - Назвіть спільнокореневі слова серед слів другого рядочку.
  • V. Підсумок уроку
  • -Молодці, ми плідно опрацювали. Отже, щоб дерева стали гарними, ми швиденько дамо відповідь на питання. Правильна відповідь дає змогу повісити листочок на дерево.
  • Домашнє завдання- виразно читати вірші, намалювати акварелі за бажанням.





Немає коментарів:

Дописати коментар